Verkkosivuston perustaminen – miksi se on kannattavaa ihan jokaiselle yritykselle?

Ihan ensimmäiseksi kun lähdetään perustamaan yritystä, törmää yrittäjä siihen, että yritykselle pitäisi perustaa kotisivut. Miksi kotisivujen perustaminen sitten on niin tärkeää? Ensinnäkin, modernissa maailmassa ihmiset ovat netissä. Parhaiten potentiaalisen yleisön tavoittaa siis siellä, missä he ovat. Eikö siis olekin hienoa, että netissä voit tavoittaa jopa miljoonayleisön – verrattain äärimmäisen pienillä kustannuksilla? Toiseksi, yli puolet kuluttajista kertoo ensin ottavansa yrityksestä selvää ja vertailemalla mahdollisuuksiaan netissä – vaikka loppujen lopuksi päätyisivät tekemään varsinaisen kaupan kivijalkakaupassa. Kolmanneksi voitaisiin mainita, että nettisivut ovat suuri osa brändin imagoa, ja hyvät ja helposti löydettävissä olevat sivut lisäävät luottamusta. Näitä tietoja silmällä pitäen, eivätkö nettisivut olekin aika kannattava diili?

Netti tavoittaa yleisöä tuhatkertaisesti enemmän kuin perinteiset markkinointimenetelmät

Perinteiset media – lehdet, sanomalehdet, radio ja televisio – ovat usein erittäin hintavia, ainakin siihen nähden kuinka paljon yleisöä ne tavoittavat ja millä laajuudella. Netti onkin siis yrittäjän siunaus – tavoitat miljoonia ihmisiä joka puolelta maapalloa, ja mikä parasta, saat kaiken tämän erittäin edullisesti tai joissakin tapauksissa jopa täysin ilmaiseksi. Miksi siis kieltäytyä näin upeasta tarjouksesta, joka saa bisneksesi taatusti kasvamaan pilviähipovan suuriin svääreihin.

Nettisivut tarjoavat kuluttajalle väylän ottaa sinusta selvää – ja löytää sinut

Kun kuluttaja saa tiedon sinusta, on enemmäin kuin todennäköistä, että hän tekee haun hakukoneella päästäkseen nettisivustollesi ja ottaakseen sinusta selvää. Huppista keikkaa: mitä jos nettisivuja ei löydykään? Kuluttaja ei jää turhaan empimpään – hänellä on valinnanvaraa. Hän valitsee jonkin toisen, samaa palvelua tarjoavan kilpailevan yrityksen nettisivun. Hänellä on siihen varaa.

Myös jos kuluttaja on kiinnostunut jostakin palvelusta, tekee hän todennäköisesti hakukonehaun sen löytämiseksi, oli se sitten kivijalkapalvelu tai ei. Jos kuluttaja ei vaikkapa hakusanalla “parturi Tampere” löydä yrityksesi nettisivuja ollenkaan, ei hän välttämättä tiedä yrityksesi olemassaolosta lainkaan, eikä maksava asiakas täten löydä luoksesi vaan valitsee toisen, vastaavan palvelun.

Nettisivut ovat olennainen osa yrityksen imagoa

Kun potentiaalinen asiakas löytää yrityksesi, klikkaa hän itsensä varmasti hakukoneella tehdyn haun kautta yrityksesi nettisivuille ottaakseen selvää siitä, millaisia palveluita ja hintoja yritys tarjoaa. Tämä matka voi kumminkin tyssähtää lyhyeen, jos sivujen ulkonäkö on epämiellyttävä, sekava tai vanhanaikainen. Ulkonäkö on väistämättä ensimmäinen asia jonka asiakas näkee ja se luo ensivaikutelman koko yrityksestä. Siihen kannattaa siis todella panostaa, sillä kaikki panostus maksaa itsensä takaisin.