Nettisivut ovat olennainen osa yrityksen brändiä ja imagoa. Ne luovat yritykselle ikään kuin kasvot ja ulkonäön. Visuaalisilla elementeillä on nettisivujen tapauksessa todellakin väliä, sillä kun potentiaalinen asiakas luo ensimmäisen katsauksensa nettisivuun, päättää hän ulkonäön perusteella heti onko sivusto luotettava ja kannattaako kauppoja tehdä. Jos ulkonäkö ei ollenkaan miellytä, on asiakkaalla todellakin varaa palata takaisin tekemäänsä hakukonehakuun ja valita kilpaileva yritys, joka tarjoaa häntä miellyttävämpää käyttökokemusta. Kuitenkaan pelkästään nettisivujen kaunis ulkonäkökään ei aina riitä, ei todellakaan: sinun on myös tarjottava selkeää navigointia sivulla sekä asiapitoista sisältöä. Nämä osiot sivulla olisi ainakin hyvä olla:

1. Etusivu

Etusivu tuntuu itsestään selvältä kohdalta, mutta sillä on tärkeämpi rooli kuin uskotkaan, onhan se ensimmäinen asia jonka potentiaalinen asiakas näkee sivuille tullessaan. Etusivun tarkoitus on olla lämpimästä tervetulleeksi toivottava osio, joka saa asiakkaan kiinnostumaan yrityksestäsi ja lukemaan enemmän lisätietoa. Etusivuille olisikin hyvä koota lyhyt katsaus siitä, millaisia palveluita tarjoat ja mitä sisältöä sivustoltasi löytyy. Myös yrityksen logo ja nimi olisi hyvä löytyä sieltä.

2. Ota yhteyttä

Yhteydenottopainikkeille olisi hyvä omista täysin oma sivu, jotta mahdollisesti kiinnostuneet potentiaaliset asiakkaat voivat ottaa yhteyttä lisätietoa kaivatessaan. Lisää tähän osioon ainakin toimiva sähköpostiosoite ja mahdollisesti myös puhelinnumero sekä osoite, varsinkin jos yritykselläsi on kivijalkaliike tai toimisto. Tänne on hyvä lisätä myös kaikki mahdolliset sosiaaliset mediat, jotta saat lisää seuraajia. Voit lisätä automaattisen yhteydenottolomakkeen, jos et jostain syystä halua sähköpostiosoitetta näkyviin.

3. Tietoa yrityksestä

Kun asiakas haluaa tehdä kaupat, haluaa hän luonnollisesti tietää mahdollisimman paljon siitä, kenen kanssa oikein on tekemisissä. Siispä yrityksestä lisätietoa tarjoava sivuosio lisää asiakkaan luottamusta yritykseen suuresti. Kerro ainakin, milloin ja missä yritys on perustettu ja yrityksen tarina synnystä menestykseen. Kerro myös yrityksen nykytilasta ja mahdollisista tulevaisuuden suunnitelmista. Esittele itsesi tarkemmin ja mielellään kuvan kera, niin lisäät asiakkaiden luottamuksen tunnetta, kun he tietävät kenen kanssa ovat tekemisissä. Esittele myös mahdollinen henkilökunta, niin lisäät henkilökohtaisuuden tuntua sivulle.

4. Verkkokauppa

Jos olet perustamassa verkkokauppaa, niin itse verkkokauppa on ehdottomasti tärkein osa sivustoa ja sitä tulisi kohdella sen helmenä. Käytä tähän aikaa ja vaivaa, jotta saat sen näyttämään hyvältä ja toimimaan moitteettomasti.

5. Vastauksia yleisiin kysymyksiin

Tätä ei aina tule ajatelleeksi, mutta varsinkin jos huomaat jatkuvasti joutuvasi vastailemaan samoihin kysymyksiin, tämä osio saattaa säästää runsaasti arvokasta aikaasi.