Internet on mainio paikka mainostaa omia palveluitaan – vaikka kyseessä olisikin täysin kivijalkaperiaatteella toimiva yritys. Lähes kaikki, tai ainakin suurin osa, nykyihmisistä ovat netissä. Yli puolet kertoi ottavansa etukäteen selvää yrityksistä ja vaihtoehdoistaan ja jopa tekevänsä ostopäätöksen etukäteen netin välityksellä, vaikka menisikin suorittamaan ostotapahtuman lopulta kivijalkaliikkeeseen. Netillä on hyviä puolia vaikka muille jakaa: ensinnäkin, tavoitat jopa miljoonia ihmisiä helposti. Toiseksi, tämä kaikki huomio on ilmaista, tai korkeintaankin hyvin edullista verraten perinteisiin mainostuskikkoihin. Siispä nykyään nettisivuja voidaankin jo pitää melkein elinedellytyksenä. Vaikka omistaisitkin kivijalkakaupan, luo sille silti verkkosivut, jotta sinut varmasti löydetään. Näillä vinkeillä saat nettisivuistasi niin hyvät, että asiakkaat myös tulevat luoksesi ja myyntisi kasvaa, mikä luonnollisesti tarkoittaa myös rahavirran kasvua.
1. Muista optimoida sivustosi hakukoneille suotuisaksi
Ota selvää termistä hakukoneoptimointi. Tiedätkö vielä, mitä se tarkoittaa? Hakukoneoptimointi tarkoittaa lyhyesti selitettynä sellaisia nettisivulle tehtyjä toimenpiteitä, joilla pyritään luonnollisin keinoin nostamaan nettisivu mahdollisimman näkyvällä paikalle hakukoneen hakutuloksissa tietyllä termillä hakiessa. Tähän on olemassa laillisia konsteja, joiden opettelu, tunteminen ja käyttäminen ei vie kovinkaan paljon aikaa ja hyöty on kiistaton, joten aikaa voi aiheelle vähän uhratakin. Kun potentiaalinen asiakas tekee haun mielessään se tuote josta on kiinnostunut mutta ostopaikka ei ole tiedossa, valitsee hän todennäköisimmin hakutulosten kärjessä olevan nettisivun, sillä se tuntuu luotettavammilta. Siispä yrittäjänä haluat oman sivustosi tulosten kärkeen, jotta erotut kilpailevista yrityksistä ja asiakkaat valitsevat juuri sinut. Esimerkkinä urheiluvedonlyönnin näkökulmasta onkin tärkeää, että tärkeä tieto kuten uutiset, kertoimet ja bonukset löytyvät helposti, mikä auttaa haalimaan asiakkaat sivulle. Jalkapalloa seuraavaa kiinnostaa varmasti huuhkajat uutiset ja formula-1 fania uutiset liittyen formuloihin.
2. Muista hankkia sopiva domain
Tämä kohta edesauttaa myös kohtaa numero 1: personoitu domain voi nostaa sijoitusta hakukoneen hakutuloksissa. Kun domain on personoitu yritykselle, se on helppo muistaa. Kustomoitu domain myös antaa ammattimaisen ja luotettavan kuvan yrityksestä. Muista, että domain pitää ostaa ja siitä pitää maksaa tietyin väliajoin. Myös sillä on väliä, mistä domaininsa ostaa.
3. Luo sivut itse helppokäyttöisillä valmisohjelmilla
Yrittäjällä, varsinkin aloittelevalla sellaisella, on usein penni tiukassa, eikä rahaa ole ihan noin vain heitettäväksi. Siispä onkin varmaan iloinen yllätys, että nykyisin saatavilla olevat, helppokäyttöiset valmisohjelmat mahdollistavat kotisivujen tekemisen itse – helposti ja nopeasti. Mikä parasta, voit löytää hyvälaatuisenkin sivueditorin aivan ilmaiseksi, ja muun muassa valmiiden pohjien avulla voit saada ammattimaisen näköisen sivuston auki hetkessä. Sivuston ulkonäöllä on suuri merkitys, sillä ensivaikutelma vaikuttaa asiakkaan näkemykseen koko brändistä.
4. Muista selkeys
Älä turhaan yritä kikkailla sivustollasi. Nykyihminen pitää yksinkertaisesta lookista, joten mitään ylimääräisiä hässäköitä ei nettisivuille kaivata. Ei painavia ja pitkään latautuvia taustakuvia, kiitos. Pidä värit simppeleinä ja brändiin sopivina ja käytä kuvia.
5. Päivitä sivustosi ajan tasalle
Jos asiakas kirjautuu sivulle ja huomaa että se on viimeksi päivitetty 12 vuotta sitten, on hyvin todennäköistä että hän poistuu sivulta saman tien ja valitsee kilpailevan yrityksen. Pidä sivut siis ajan tasalla!